Historie

1919

In mei 1919 is onze onderneming door grootvader Leendert van der Lee opgericht met een startkapitaal (lening) van Hfl. 3000, - (€ 1.360, -). Op het laatste moment bleek de bank er toch geen vertrouwen in te hebben en trok men de lening in. Maar gelukkig wilde een neef hem het bedrag wel lenen!

In die prille begintijd werd het vervoer veelal door middel van paard en wagen uitgevoerd. Daarbij kwam zijn kennis en ervaring als oud cavalerist goed van pas. Enige jaren later deden de eerste 2e hands vrachtwagens hun intrede.

 

1954

Na een gestage groei in het wegtransport werd in dit jaar begonnen met de eigen bouw van de eerste tankwagen. Deze had een inhoud van slechts 4.000 liters! De 2e generatie Van der Lee zag terecht grote mogelijkheden in deze nieuwe vorm van transport.

Vanuit de locatie van Nepakris (later Solvay) in Linne Herten werd de eerste bulklading natriumhypochloriet in oplossing (bleekloog) naar de chemiehandelaar Q. van Zon in Delft vervoerd. Dit werd het startsein voor onze verdere specialisatie: het transport van gevaarlijke- en niet gevaarlijke vloeistoffen over de weg.

Belangrijk was ook, dat in januari 1968 in Nederland de inwerkingtreding van het ADR een feit werd. Zo kwam er officiële regelgeving en werd het vervoer van gevaarlijke stoffen in goede banen geleid.

 

1970

Tijdens de jaren zeventig maakte in Nederland en ook daarbuiten de chemische industrie een stormachtige ontwikkeling door. Op veel plaatsen werden er chemische productie-installaties gebouwd. Van der Lee greep haar kansen en maakte een sterke groei door.

Meerdere transportbedrijven in Nederland werden door ons overgenomen. Dit verstevigde uiteraard onze positie op de markt. Gelukkig werd ook het transportmateriaal steeds moderner, efficiënter en betrouwbaarder.

 

1984

In 1984 vierde Van der Lee haar 65 jarig jubileum! Terugkijkend zou je kunnen zeggen dat vooral één ding heel sterk tot de bloei van het bedrijf heeft bijgedragen: het feit dat we nooit 'nee' zeiden tegen een opdrachtgever. Hadden we het benodigde materiaal niet, dan werd het desnoods 's nachts nog in elkaar gezet met alle vindingrijkheid die we op konden brengen.

 

1988

In dit jaar werd de 2e generatie Van der Lee’s opgevolgd door de 3e. Frans, Rob en Ruud van der Lee, de huidige directie. Zij werden in staat gesteld via een management buy out het familiebedrijf voort te zetten.

Door de internationalisering van het bedrijfsleven ontstond de vraag naar vestigingen in buurlanden. In België werd in 1989 Suy Transport overgenomen en later omgedoopt tot Van Der Lee Belgium N.V., gevestigd op een prachtig industriecomplex in Temse.

 

1995 

Belangrijk was in Duitsland, als land met een grote chemische industrie, een vestiging op te starten. Pleines Tanktransport in Rheinberg zocht, in verband met de algemene trend naar schaalvergroting, een partner en werd in 1997 - na goed overleg - overgenomen.

Na enige tijd werd deze vestiging omgedoopt tot Van der Lee Deutschland GmbH. De dagelijkse leiding en directie wordt hier gevoerd door Richard Pleines. Daaropvolgend hebben wij in enkele jaren tijd de bestaande vestigingen in Veendam en Linne Herten (Roermond) vervangen door moderne, goed uitgeruste nieuwbouw.

 

Heden

Zoals wij er nu voorstaan, blijken wij als middelgroot gespecialiseerd internationaal transportbedrijf in een behoefte te voorzien en groeien wij nog steeds.

Door de grote betrokkenheid van onze medewerkers en de samenwerking met talrijke vaste klanten, hebben wij alle vertrouwen in de toekomst. In deze hectische tijd blijkt dat service, kwaliteit en veiligheid - waar Van der Lee borg voor staat - door vele partijen in de markt onderkend en gewaardeerd worden.

 

Historie

1919

In mei 1919 is onze onderneming door grootvader Leendert van der Lee opgericht met een startkapitaal (lening) van Hfl. 3000, - (€ 1.360, -). Op het laatste moment bleek de bank er toch geen vertrouwen in te hebben en trok men de lening in. Maar gelukkig wilde een neef hem het bedrag wel lenen!

In die prille begintijd werd het vervoer veelal door middel van paard en wagen uitgevoerd. Daarbij kwam zijn kennis en ervaring als oud cavalerist goed van pas. Enige jaren later deden de eerste 2e hands vrachtwagens hun intrede.

 

1954

Na een gestage groei in het wegtransport werd in dit jaar begonnen met de eigen bouw van de eerste tankwagen. Deze had een inhoud van slechts 4.000 liters! De 2e generatie Van der Lee zag terecht grote mogelijkheden in deze nieuwe vorm van transport.

Vanuit de locatie van Nepakris (later Solvay) in Linne Herten werd de eerste bulklading natriumhypochloriet in oplossing (bleekloog) naar de chemiehandelaar Q. van Zon in Delft vervoerd. Dit werd het startsein voor onze verdere specialisatie: het transport van gevaarlijke- en niet gevaarlijke vloeistoffen over de weg.

Belangrijk was ook, dat in januari 1968 in Nederland de inwerkingtreding van het ADR een feit werd. Zo kwam er officiële regelgeving en werd het vervoer van gevaarlijke stoffen in goede banen geleid.

 

1970

Tijdens de jaren zeventig maakte in Nederland en ook daarbuiten de chemische industrie een stormachtige ontwikkeling door. Op veel plaatsen werden er chemische productie-installaties gebouwd. Van der Lee greep haar kansen en maakte een sterke groei door.

Meerdere transportbedrijven in Nederland werden door ons overgenomen. Dit verstevigde uiteraard onze positie op de markt. Gelukkig werd ook het transportmateriaal steeds moderner, efficiënter en betrouwbaarder.

 

1984

In 1984 vierde Van der Lee haar 65 jarig jubileum! Terugkijkend zou je kunnen zeggen dat vooral één ding heel sterk tot de bloei van het bedrijf heeft bijgedragen: het feit dat we nooit 'nee' zeiden tegen een opdrachtgever. Hadden we het benodigde materiaal niet, dan werd het desnoods 's nachts nog in elkaar gezet met alle vindingrijkheid die we op konden brengen.

 

1988

In dit jaar werd de 2e generatie Van der Lee’s opgevolgd door de 3e. Frans, Rob en Ruud van der Lee, de huidige directie. Zij werden in staat gesteld via een management buy out het familiebedrijf voort te zetten.

Door de internationalisering van het bedrijfsleven ontstond de vraag naar vestigingen in buurlanden. In België werd in 1989 Suy Transport overgenomen en later omgedoopt tot Van Der Lee Belgium N.V., gevestigd op een prachtig industriecomplex in Temse.

 

1995 

Belangrijk was in Duitsland, als land met een grote chemische industrie, een vestiging op te starten. Pleines Tanktransport in Rheinberg zocht, in verband met de algemene trend naar schaalvergroting, een partner en werd in 1997 - na goed overleg - overgenomen.

Na enige tijd werd deze vestiging omgedoopt tot Van der Lee Deutschland GmbH. De dagelijkse leiding en directie wordt hier gevoerd door Richard Pleines. Daaropvolgend hebben wij in enkele jaren tijd de bestaande vestigingen in Veendam en Linne Herten (Roermond) vervangen door moderne, goed uitgeruste nieuwbouw.

 

Heden

Zoals wij er nu voorstaan, blijken wij als middelgroot gespecialiseerd internationaal transportbedrijf in een behoefte te voorzien en groeien wij nog steeds.

Door de grote betrokkenheid van onze medewerkers en de samenwerking met talrijke vaste klanten, hebben wij alle vertrouwen in de toekomst. In deze hectische tijd blijkt dat service, kwaliteit en veiligheid - waar Van der Lee borg voor staat - door vele partijen in de markt onderkend en gewaardeerd worden.

 
Van Der Lee Haagweg 125, 2612 CR Delft